Monday, March 3, 2008

Anak permata hati!


Selesai sessi imunisasi utk Aina. Last Saturday gi klinik utk imunisasi for 1 & 1/2 year. So lepas ni tunggu sehingga umur 7 tahun. Emm lega, tak yah nk ingat2 lagi pasal cucuk2 nih. And alhamdullillah Aina tak demam. And mmg dr bayi dulu dia mmg tak menangis kalau kena cucuk. Even masa bersunat dulu, ibunya yg terlebih2 takut. Hehheheeh..biasalah masa tu dia kecik lagi. Aku pun baru habis pantang. Tapi yer lah...Aina ni one type. Psyco sket. Dia takkan menangis kalau dicubit. Tapi bila aku marah or buat tak tau jek dia akan menjerit sekuat hati terutama pada waktu2 kritikal esp. waktu pagi lerr and malam. Teringat aku satu peristiwa yg mmg aku tak boleh lupa. Sampai sekarang terasa menyesal. Dia sibuk nak mengacau aku memasak. Tak cukup dgn tarik2 baju, dia pijak2 kaki nak panjat aku,mintak dukung la tuh. Aku bertahan jek sampai sekali tu dia terjatuh kat bwh sinki. Masa tu aku sdg bersihkn benda kt sinki. Aku pun hapa lagi angin satu badan. Out of control and kena ler pelempang kat punggung. Disbbkan pukulan tu dr hati so, berbekas ler kat punggung dia. You know, dia tak menangis pun. Sampai esoknya aku yg menangis tak berhenti. Sampai aku cerita kt mak pun masih menitis lg air mata. Kesal rasa sbb tak berbaloi rasanya pukul anak sendiri. Mak cerita aku mmg jenis tgn kasar, kalau pukul org mmg berbirat. Sekali dulu aku ada pukul adik aku. Mmg berbekas!
Now kalau dia buat hal, aku tinggal je dapur. Biar tak masak pun asal kn aku tak sakit hati then anak jadi mangsa.

Sekarang Aina dah pandai sebut perkataan satu dua patah.
AYAH,NEKNEK, KAKAK...
Ibu belum lg. Lambat sket kut.

Semoga Allah kurniakan aku hati yg lbh cekal dan sabar. Kadang2 situasi dan keadaan memaksa aku jd pemarah. And aku rasa kesan pil hormon yg aku ambil setiap hari turut menyumbang kepada perubahan emosi. Aku jadi cepat marah, tak puas hati, risau dan mcm nak menangis pun ada.
Tak ada pilihan sekarang sbb doctor diagnosed aku ada PCO (plycystic ovarian sympthom).
So slh satu cara utk kurangkn kesan ialah dgn ambil hormon tu setiap hari plus dgn usaha2 mengurangkan 10% berat badan. Setakat ni aku cuma berjaya kurangkan 4 kg jek setelah berpenat lelah meninggalkn office tepat pd waktu punch out semata2 nk kejar kelas aerobik yg bermula pukul 6. Kesannya kena bayar ot kat taska sbb ambek aina lambat. Emm kena lagi!
Dan not stop at that point, bnyk yg menanti di rumah utk diuruskan. That why aku rasa ramai ibu2 yg cepat tua sbb tension sepanjang masa!

No comments: